Sabtu, 11 Julai 2009

Jom skodeng lintah...

Seorang lelaki kulit putih berumur 45 tahun mengalami putus telinga di bahagian dua per tiga telinga kanannya. Telinga itu di sambung semula mengunakan microovascular anastomosis pada kapilari luaran yang kecil. Tiada veins yang boleh digunakan untuk anastomosis. Tidak lama selepas anastomosis, berlaku venous congestion yang jelas. Lintah perubatan digunakan untuk merawat venous congestion.


24 jam selepas pembedahan
gambar menunjukkan beberapa venous congestion dalam telinga yang disambung semula diikuti avulsion lengkap.






48 jam selepas pembedahan
tiga ekor lintah telah di gunakan setiap 8 jam.

kemajuan yang jelas dapat dilihat.






72 jam selepas pembedahan

tiga ekor lintah telah digunakan setiap 8 jam untuk jangkamasa 14 ke 30 minit. kemajuan dalam perubahan warna dan bengkak menyusut serta congestion dikesan.





6 hari selepas pembedahan
seluruh telinga yang disambung semula dapat digunakan dan pulih dengan baik. kapilari darah dapat disambung dengan bantuan lintah.






2 bulan selepas pembedahan

pemulihan lengkap telinga yang disambung semula






Prosedur yang dimuatkan dalam kes ini telah dijalankan dengan jayanya oleh Dr. Kulwant S. Bhangoo, M.D.,F.R.C.S., FACS, FICS, Chief of Plastic Surgery at Mercy Hospital, Buffalo, New York.

Di malaysia penggunaan terapi lintah buat masa ini hanya terhad kepada kes-kes yang kecil seperti magrin, senggugut, gatal-gatal dan sebagainya.

Khidmat perawatan lintah di malaysia ada ditawarkan oleh beberapa spa dan pusat rawatan kecantikan di seluruh negara. Walau bagaimanapun, perawatan menggunakan lintah di malaysia masih kurang.
***Sumber...Tiongmas

0 comments:

Catat Ulasan

 



ShoutMix chat widget